Senyum itu satu sedekah

Monday, March 11, 2013

pukong

Budaya pukong kaum Banjar.  Teringat dulu2, kalau mak dan abah ke sawah padi, akan digantung satu tali buaian di dahan pokok mempelam.  Tidurkan anak kecil/bayi di dalam buaian tersebut dengan cara pukung seperti di dalam gambar.  InShaAllah bayi akan tidur nyenyak beberapa jam.  Manakala mak abah sibuk bekerja mencari rezeki.  Aisyeh....rindu pulak zaman kanak2....

pukung.....tidurkan bayi secara duduk.

Sumber gambar: internet

8 comments:

aku Dayat said...

ehh..gambar aku ke tu? hahahah

sal-nurbeena said...

ha??? gambo ko ke? ker gambar ni ko pn ada??

Dinas Aldi said...

Wahhh, ni first time akak tengok tidurkan anak secara duduk camtu..

sal-nurbeena said...

Kak Dinas

Org Banjar je yg buat cenggini. Tapi tak sesuai la utk baby yg baruuu lahir

LYAfrina said...

alahai..comel la duk gni.. lya x pnh jumpa lg la org tdokan ank mcm ni..mybe skarang dh xde..

mama said...

ehem comilnya baby kat gambar tu..ehem pertama kali tgk baby ditidurkan cara ni..

wahida said...

festaim dgr pukong...

sudipVSsenduk said...

uniknya!