Senyum itu satu sedekah

Monday, August 22, 2011

Ramadhan Dua Zaman

Google

Sedar tak sedar hari ini dah menjejak 22 Ramadhan....Begitu pantas masa berlalu...Ramadhan semakin berakhir, Syawal bakal menjelang.  Sedih dan pilu...entah ada atau tidak lagi peluang melalui Ramadan 1433H.  Allah jua yang maha mengetahui.

Bulan Ramadhan aku jarang sangat2 buka radio.  Bukan bulan Ramadan pun jarang juga. He.he... Tapi hari tu sewaktu aku drive  Dj IKIM memutarkan lagu  "Ramadan Dua Zaman".  Terus mengingatkan aku kepada rakan2 blok APK-19 di UTM dulu.  Bukan apa...ketika itu usia aku baru 18 tahun.....sekarang dah 34 pon bahkan bakal menjengok 35 awal tahun depan.  Pada masa tu aku dah kenal ngan lagu "Ramadan Dua Zaman" ini.  Syahduuu  sangat liriknya....   Kasetnya pon aku beli...tp dah rosak la...zaman2 tu takde maknanya guna cd.  Cuma sekarang cara penyampaian dah diperbaharui. Hayatilah...sangat menyentuh perasaan aku....

Ramadhan Dua Zaman

Ramadhan satu nasib tak serupa
Peluangnya sama natijah berbeza
Ramadhan mereka gemilang cemerlang
Mukmin berjasa di awal zaman
Ramadhan kami malam terbuang
Muslim berdosa di akhir zaman

Mereka gembira dengan kedatangan mu
Kami gembira dengan pemergian mu
Malam mereka disimbah nur Al-Quran
Tapi malam kami muram berkabung dengkur

Mereka berlumba mengejar makrifat
Tapi kami lesu diburu nafsu
Hati mereka bercahaya digilap taqwa
Jiwa kami gelap didera dosa

Takbir mereka takbir kemenangan
Hadiah mijahadah sebulan Ramadhan
Takbir kami lesu tak bermaya
Tanda kalah lemah tak berdaya
Puasa sekadar lapar dan dahaga

Dah abis baca...jadi apa perasaan anda semua....?

Aku rasa ramai yang mengakui dengan apa yang dikatakan lirik nasyid ini, tapi tak ramai yang nak melakukan perubahan.  Jauh berbeza Ummat dahulu dan sekarang.  Manusia akhir zaman.
Wallahua'aklam.

No comments: