Senyum itu satu sedekah

Saturday, August 20, 2011

Baju Kurung Dah Siap!

Sehari sebelum puasa aku dah beli kain ni kat Arked Man Sg. Besar.  Aku balik dua beranak jer sebab en. suami macam biasa kerja...Aku tunjuk kain ni kain tu kat Deeja dia buat derkkk jer....dok sibuk la jugak tanya mainan.  Akhirnya dipendekkan citer inilah kain yang Deeja pilih...

 Aku terima jelah asalkan Deeja suka.  Tapi aku tersengih jugak dah macam pelapik pinggan.  Rasanya aku nampak kat Ikea...  Takper aku tak kisah asal Deeja suka.

Balik umah aku terus hampar atas lantai dan mulakan operasi sukat menyukat dan potong memotong.  Sambil2 tu kejap2 melaung kat mak aku...hahaha...kena rujuk gak sebaB aku ni dalam setahun sekali dua jer jahit baju sendiri.  Tu pun baju kurung jer la yang konpiden sket. ...baju blouse pernah sekali la aku buat.  Tapi tak berapa menjadi la tang tangan tu..Huhu..

Petang tu aku , Deeja ngan mak tersayang pegi umah kak Ateh nak jahit tepi....kan main semangat lagi yer...Lepas solat Isyak aku dah start operasi menjahit.... Habis ku bantai mesin jahit mak aku yang old school tu.  Banyak jasanya nih sedari aku kecik2 lagi.  Aku lagi suka yang nih berbanding mesin letrik..Senang nak control. Jahit pon lebih konpiden.  Cumanya lambat siap ler..udah slow melow kan..

 Memola jahit leher/tengkok dia dulu...

Ayork...dah terjahit sekali la..fail lah pulak...kena la bukak balik... Pastu ada la jugak adegan lain yang tak best, tangan aku pasang terbalik...haha..kena bukak la balik kan...tapi yang best nyer  siap jugak aku sambung baju tu malam tu.  Kain aku jahit lepas sahur sebab pagi tu aku nak drive balik Kolumpo.


Masa kat kampung aku tak test pon tengkok tu maut ke tak kat kepala Deeja.  Hasilnya, tak lepas pon kat telinga...adoiii la..silap tol la...kena la bukak balik dan besarkan pastu jahit semula.  Aku jahit  tangan jer sebab mesin jahit aku kt Kolumpo ni dah rosak.  Second time percubaan....lah....tak muat jugak!.... dan akhirnya bukak abis pelapik leher tu dan ganti ngan kain yang lain.  Nasib baik lebihan kain ada lagi mak aku simpan.  

Dan hasilnya setelah dah siap...inilah dia....jeng..jeng..jeng...

Boleh lah ek....yang penting tengkok dah muat....lagi selai mak aku buat dan selai lagi belom potong pon...sempat ker siap agaknya...takper, baju2 blouse ngan suar panjang dah ada...gegaya macam raya sakan jer..tapi ntah2 duduk umah jer....

Deeja yang demam tu belum kebah lagi.  Ada tengah layan Boboiboy.  Malam tadi bersengkang mata la melayan Deeja yang demam.  Demua ni dugaan Ilahi, InsyaAllah ada hikmahnya...

2 comments:

Zulina's mohamed said...

cantik.pdai deja pilih..kak kt sana murah x kain2 camtu..?

sal-nurbeena said...

tak murah mana pon...cuma dah kenan kat hati beli jer lah..tak silap akakRM15 or RM16 semeter. Akak beli lebih sket hr tu tuk anak buah sekali.