Senyum itu satu sedekah

Wednesday, September 7, 2011

Menjelang Hari Raya

Tahun ni turn beraya kat Kampung aku dulu..kat mener?  Kat Sg. Besar...  Raya kat kampung aku biasa2 jer.  Maksud biasa ialah...menu yang biasa..hehe...lebih kurang samer jer menu tiap2 tahun ek...  cam dudula gak peveret aku ialah rendang kerang... wajib nih..aku suker...korang aku tatau suker ke tak?  Pas makan hambik kang gatal2 badan..haha..

Operasi keluarkan kerang dari cengkerang - 10 kilo....ngantuk ooo aku kupas... 

 Help me! Help me!

 Ni ayam pencen....  ayam buat kari ayam pon ada...tapi lupa nak snap...

 Lauk pauk berbuka di petang hari terakhir Ramadan.
Kerabu tu sumbangan kawan baik aku..Faezah....uii...duit kuih aku tak bayar lg...ko kasi free ke? Hehe..
Lauk peberet aku ialah yang kaler merah tu, masak cabai ikan haruan...nyum2...
Benornya ada tiga hidang...tapi aku letak gambo satu hidang cukup la...

Air minuman.....sebelom buka pose air kosong pon nampak best jerk!

Memasak guna cara menual..jimat gas!

Mak2 kat dapur yang sediakan bahan nak buat rendang kerang dan kari ayam.

Biasa kat umah aku tak la buat bagai2 pun.  Kang kalo nak makan rendang daging pegi umah Mak Long..kat situ ada...ketupat palas lak umah Mak Su Iyah. Kengkadang dapat makan rendang burung.  Umah kak Ateh plak ada daging masak hitam...mabeles tau....bertambah2 aku melantak, memang muka 10sen jer aku menambah2 makan selari dengan penambahan berat....umah kak Amai pon best!  Ada tapai lagi....hehe mak aku tak buat tapai tahun ni.  Tapai pulut hijau...biasa orang2 banjar je yang buat tapai hijau nih!

No comments: