Senyum itu satu sedekah

Tuesday, December 6, 2011

beramai2 kau pergi jua...

Terima kasih Acik Jam yang telah meghadiahkan mereka kepada ku
Membuat aku tersenyum simpul, sengih menyeringai, ketawa berdekah
telatah mereka begitu mencuit hati ini
Walaupun mereka tak bisa bersuara
Hanya bahasa tubuh yang mampu diperlihatkan

Semalam menjelangnya malam 10 Muharram
Satu persatu mereka pergi meninggalkan ku
Aku terpinga...kenapa..kenapa..
Bertalu soalan ku ajukan kepada mama

Tubuhmu longlai semakin lemah
Lenggok mu semakin tidak berseni
Akhirnya tubuhmu kaku
Ada yang tenggelam kedasar ada yang timbul menghampiri permukaan air

Satu persatu dirimu kuambil
Penuh berhati2
Ku pisahkan dari rakan2 mu...
Sedih aku melihatkan jasadmu yang terbujur kaku
Lantas kupalingkan wajah ke arah mama
Dan ku aju soalan
Di syurgakah mereka sekarang?

Dan lantas mama menjawab.....Ye Deeja, Allah berikan mereka syurga....

Inilah mereka.....


 Sebahagian ikan yang telah mati

Tinggal 4 ekor jer lg, pg td dh dua lg mati, tinggal la 2 ekor.

Haku tak tahu apa yang dah tersalah letak semalam...mungkin mereka sesak napas kekurangan oksigen...
tak sempat pun lg nak hias aquarium nih. 
Nanti mama ganti ikan Acik Jam ni eh...
Sib baik Deeja tak mengamuk ikan dia mati
Kalo tak mana malam2 mana aku nak cari kedai ikan

11 comments:

Cho Zila said...

gitu yerk.. memang kalau bela ikanni memang selalu menghadapi saat kau pergi jua.. tu yang malastu..

EmbunRosaliza said...

Assalam nurbeena, alahai siannya ikn2 tu, agaknya klorin lebih dari biasa dlm air paip tu. sedihkn belaan kita mati

Dinas Aldi said...

Ikan macam tu mesti pakai oksigen, kalau tidak dema susah nak hidup. Mak akak bela ikan bendang saja, ikan puyu, tapi bila dah letak dalam akuarium di rumah, kena jugak boh oksigen.

fiza said...

Tersengih-sengih baca entry nih sbb terkena kat batang hidung sendiri. Anak bujangku tu sibuk nak bela ikan. beli lah aquarium ngan ikan skali. Tapi hayat tak lama, lepas sekor..sekor mati, ntah mana silapnya. Tangan bangku gamaknya, tak reti bela ikan. Skang nih akuarium tu kosong jer. Sedih lah plak bila ingat² balik ☺☺

nurbeena said...

hehe...pam untuk oksigen tu ada kat umah, tp belom sempat nak buat apa2. ntah elok ntah idak. Abang ipar ckp yg ni tak pakai pam oksigen pon tak per, sbb dah letak garam dia. Tp tak tau la...
Lg pulak anak kejap2 dok masukkan tangan dlm aquarium tu. Maklum la budak2.

Lepas ni kena pastikan pam tu elok br bleh beli ikan baru...sib baik umah dekat ngan kedai ikan hiasan.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

tula psl sy malas nk bela binatang..nnt sedih bila tiba saat pemergian..cukup-cukuplah dulu ms sy kecik bela kucing asyik meratap hiba bila kucing mati atau hilang...


anak sy pon selalu merengek nk bela binatang..sy kt sy malas nk jaga..korang cuma tahu main..pdhal sy x mahu mrk sedih bila haiwan tu mati nnt..

nurbeena said...

Sal pn nangis (darjah 1)ms kucing sal mati kena baham musang, betul2 mati kt bwh lantai tempat tidor (rumah kayu lama). lepas tu tak minat dh nak bela...

lain2 pn deeja request nk kura2, arnab, hamster...sumer x dilayan..ngee

wak gelas said...

wak pon kesiyann tengok ikann tuuuu....eeeeE wak dh datang niiii nk komen komennnnn..........

Papa Mifz said...

bela ikan emas mmg susah sikit...tak sah kalo tak mati...huhu

Puan Kutu said...

sedihnya..klu pet mati mmg sedih.tak kira la ikan ke apa..syg sgt..:)

tp ikan mmg mudah mati kan..

mama aini said...

ikan mama pun mati..hu2x..skrg bela kucing pulak !!!..he2x..