Senyum itu satu sedekah

Friday, October 28, 2011

Potong Kuku Ikut Sunnah Nabi

Cuba belek2 kuku kengkawan tu.  Kuku anak2 pown jangan lupa tengok.  Kuku suami pon tengok jugak.  Panjang ke kontot.  Ehehe..Hari ni di pagi Jumaat penghulu segala hari ada baiknya kita sama2 memotong kuku.  Nak potong kuku pula eloklah mengikut aturan sebagaimana di sunannahkan oleh Junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W.

Okey,  basuh tangan tu dulu supaya kuku2 tu jadi lebih lembut dan mudah untuk dipotong.
 Mulakan dengan bacaan Bismillahirrahmanirrahim.
Lepas tu kita ikut sama macam mana gambar ni tunjukkan.
Senang jer kan.

Gambar kredit google

 Bila kuku2 semua dah potong, dah bersih kita pon senang hati nak sediakan makanan untuk keluarga.
InsyaAllah terjemin kebersihan. 
Barakah kehidupan.

7 comments:

KSWSK said...

memula nak ingatkan tu pyh gak..tp bl lelama dah biasa..senang je kan kak..

qemaishak said...

yang jari tangan tu dah biasa potong ikut camtu, tapi yang jari kaki tu xbetul kena biasakan diri ni..

Terima kasih sudi singgah blog qema:)

wahida said...

betul tu..tak suka bela kuku...pas tu tak suka lelaki yg bela kuku gak...rasa cam pengotor jer...


salam...tengs drop by my blog n following mine...dtg sini nak follow balik...

nice blog!!

nurbeena said...

Wa...akak hr tu pun tersalah potong kuku kaki. la ni dah ingat.hehe

Qema...mekasih singgah blog akak.

Wahida....betul tu, lg pon tak elok kuku panjang.
Mekasih singgah blog saya n jd kawan.

Rina AVAIL a.k.a Cik Betty said...

alamak! br teringat lupa nk potong kuku anak harini..

halila Ibrahim said...

saya sekarang potong kuku dah tak ikut hari lah ... entah lah kadang lupa .. tp saya tak pernah la simpan kuku panjang .. geli lah .. hehe

Papa Mifz said...

kadang2 kat kedai mkn tgk kuku pekerja2 nye..haduhai...