Senyum itu satu sedekah

Thursday, October 20, 2011

Takoottt...bahaya rokok...

Rokok biasanya sinonim diperkatakan dengan kaum  Adam.  Namun kaum hawa juga ada yang terbabit.
Kalo dikira dari segi kebiasaan di sekitar kita ada orang2 yang merokok termasuklah ahli keluarga.

Dalam adik beradik aku takde sapa yang merokok.  Abang2 ipar sebelah aku pun tak merokok.  Tapi pakcik2 aku dan saudara sebelah en. suami ada juga yang merokok.

Walaupun aku takde tauliah dokter, tapi nak jugak tulis sket pasal rokok nih.

kredit google

Dari yang aku baca merokok ni bahayanya boleh menyebabkan kanser, sakit jantung, stroke dan meningkatkan kolestrol.

Ngeee...takut kan...

Pastu orang2 yang menghidu asap rokok pun turut terkena bahayanya.  Asap rokok yang dilepaskan mengandungi kabon dioksida dan tar yang mana ia boleh menjadi racun di dalam tubuh.

Bilamana ibu-ibu yang hamil merokok kesannya kepada kandungan/janin lagilah.....
Boleh menyebabkan kelahiran pra matang, keguguran, kematian sewaktu kelahiran.
Biasanya ia akan menyebabkan masalah pernafasan dan kematian mendadak kepada janin.

Lagi sekali...sangat mengerikan.

Tapi aku pun faham...kalo dah menjadi perokok tegar ni susah kan nak berhenti..
Jual lah rokok tu semahal mana pun perokok akan beli gak.

Kalau aku ada salah tulis, minta ampun minta maaf.







No comments: