Senyum itu satu sedekah

Monday, July 18, 2011

Memori Sg. Kelah

Dah jam 3.30am,  aku pulak terkebil2 tak mou tido..esok dah Isnin...sah akan mengantuk nih....kang pagi nak sahur lak.  Esok kan Isnin. Elok2 la puasa sunat bagi perut tu rehat.

Makanya aku pun menaip entry ni,  kenangan aku bersama kawan-kawan serumah masa study dulu.  Kengkawan yang dah bagai adik beradik.  Tapi kami jarang sesangat dapat berjumpa...Purata dapat jumpa setahun sekali or dua kali jer.  Memasing sibuk.  paling susah nak jumpe member yang duduk kat pulau...hurm Pulau Indah Klang, jauh sesangat ler tuh..  Yang duduk kat utara dan selatan tu lagilah yer..jauh. tak dapat la nak join.

Kami pun sepakat jenjalan kat Sungai Kelah.  Hanya kaum wanita saja berserta anak-anak yang ikut.  En. suami antaraku kat Sungai Buloh  pastu aku pon nompang Puan Ejot.  Zuppp...en suami pon pegi kerja.  kami pergi sana dua keta, ewah...macam la ramai benor, kami berempat jer..dan 3 kanak-kanak.

Kat sana kami nompang rumah mak dan abah Lela..mekasih makcik dan pakcik yang kasi kami nompang berteduh.  Siap masak bagai lagi tuk kami.  Durian pon ada..  Semoga murah rezeki makcik dan pakcik sekeluarga.

Tempat kami g jenjalan ialah ke Kolam Air Panas Sg. Kelah.  Ni adalah kali kedua aku perhi ke sini. Pestime pegi masa tahun 2002 rasanya.  Masa tu tempat ni tak dimajukan lagi.  Dulu pegi free, sekarang pegi kena bayar la..

Tiket dewasa : RM10.00
Tiket kanak2 : Lupa lah pulak...tak silap aku RM8.00


Siap sedia nak melalui titian kayu,  kat bawah titian ni ada aliran air panas,  berapa panjang laluan nih aku dah lupa lah..  kami saja ikut laluan ni nak jalan kaki sambil menikmati keindahan hutan.   kalo nak berdesup ke tempat parking terus pon boley gak.

Empat kanak-kanak riang sedang bersauna

Laluan air panas

 Aliran bertingkat

 Tempat duduk-duduk dekat kolam air panas

 Kolam air panas

Kat kolam ni ada bahagian untuk kanak-kanak dan untuk orang dewasa

 Tempayan besar untuk basuh kaki sebelom masuk ke kolam.  Tapi ramai pulak yang mandi manda kat sini lepas kuar kolam.

 Rebus telor ayam .  Yang paling sikit tu kami punya.
Ada jual kat situ.  Harga dia RM2.50 untuk 5 biji.
Kat situ ada panduan untuk rebus telur.  Ikut minit kalo nak 3 suku atau masak betul.

 Kat pompuan berdiri (baju putih) tu lah kami rebus telur

 Siap untuk dimakan

Ni kat kolam air biasa

Gerai kat depan kolam ni ada jual makanan dan bende2 nak terjun dalam air.  Cafe pun ada tapi kat bahagian dalam sikit.  Tempat nak bersauna pon ada, tapi aku tak g tengok pon.  kena pulak tengah hari tu hujan lebat, jadi malas dah nak berjalan.

Ok, abis dah..

No comments: